الخميس، 24 مايو 2012

دردشة انتخابية


المرشحون للرئاسة فى قفص الانتخابات والشعب ينظر إليهم من خارج وتدور كلمات لها معنى:

-والله أنا خايف ليمسك واحد من الفلول .

-أنا مش خايف ادنيا اتغيرت .بالعكس د الريس هو اللى هيكون خايف .

-وهيخاف من إيه ؟

-هيخاف من الناس .اللى سقطوا المخلوع يقدروا يسقطوه.

-برضه خلينا معقولين ..التركة تقيلة والبلد بايظة هيعمل إيه واللا إيه ؟

-على فكرة الناس مستعدة تتحمل وتشد الحزام بس لما تشوف الريس أول واحد يشد الحزام ومالوش برتيتة ومحاسيب ..هو  ده اللى بيزعل الناس . لازم اللى فى السلطة يحس بأوجاع الناس

-فكرتنى برئيس فرنسا الجديد فى أول اجتماع لوزارته قرروا تخفيض مرتباتهم التلت .

-أنا سمعت الدكتور أبو الفتوح بيقول :لو بقيت رئيس مش هسكن فى قصر القبة هاخرج من بيتى كل يوم لمكتبى فى مكان عادى .

-أفلح إن صدق على فكرة انا سمعت رئيس تونس فى لقاء مع منى الشاذلى بيقول إنه هيبيع قصور الرئاسة وهيكتفى بواحد بس .

-والله نتمنى إن اللى جاى يكون عند حسن الظن .

-لكن أنا عندى فكرة ..دلوقتى الرئيس طبعا هياخد أعلى الأصوات طيب واللى هيبقى التانى والتالت دول ناس واخدين ملايين الأصوات ليه منستفيدش منهم ؟

-إزاى يعنى .؟

-يعنى التانى يبقى النائب والتالت يبقى رئيس وزرا ويبقى كلهم بالانتخاب .

-والله فكرة محصلتش ابقى قولها للرئيس الجديد .

(ملحوظة :اللغة العربية زعلانة منى قلت لها :يا حبيبتى أنا أكلم شعبا أكثر من ثلثه أميون ولما تمحى أمية آخر واحد منهم سوف أغنى لك بالفصحى)

ليست هناك تعليقات: